top of page

How To GOTH: המדריך לכתיבת אותיות גותיות רישיות (Uppercase)

על סטרואידים. רק ככה אפשר לתאר את אותיות ה-uppercase הגותיות. הן קישוטיות, מפוארות, גרוטסקיות ויפות. המדריך המלא והמפורט לאותיות uppercase גותיות.


a composition of Capital letters in gothic calligraphy style
אותיות גותיות UPPERCASE

בהמשך ישיר למדריך לאותיות ה-lowercase, שלהן מבנה פשוט, גם כאן יש סגנונות שלמים שהתפתחו מאזורים גיאוגרפיים שונים, סגנונות תקופתיים ושימושים עיקריים. הבסיס נשאר אותו דבר וניתן לקרוא על הסגנונות השונים כאן.


הבסיס

אולי אחד הדברים שאני תמיד מציין ומדגיש בחשיבותם בקליגרפיה זה הזווית של הקולמוס.

זווית אחידה תייצר אות אחידה, נעימה ואסתטית למראה, ובעיקר הרמונית עם שאר האותיות במילה.

גם פה נעבוד עם זווית של 45 מעלות (אני לא אכעס אם זה יהיה 50).

 
  • בגדול אין בעיה לשנות את הזווית, למה שמתאים לכם - רק - חשוב לוודא שכל הקווים שנעשה יהיו באותה זווית למען שמירה על אחידות, וכדאי לקחת בחשבון שהאותיות יראו שונות בהתאם.

 
an illustration showing calligraphy grid with 45 degree angle marked in the middle
זווית של 45 מעלות. זווית אחידה תייצר אות אחידה

הכתיבה בקליגרפיה לרוב מגיעה מהמרפק והכתף ולא מפרק כף היד - כמו שאנחנו עושים לרוב בכתיבה חופשית במחברת, למשל - חשוב לאמן את היד ״לשוט״ מעל הדף כאשר פרק כף היד ״מקובע״ במקום ורק הכתף והמרפק מייצרים את התנועה. כך נשמור על זווית הכתיבה ונצייר קו אחיד ויציב. ניתן לראות בגיף הבא את הטכניקה.


a gif showing a hand holding calligraphy pen while the wrist is locked and the movement comes from the shoulder
לנעול את פרק כף היד

דאגו לשבת זקוף עם שתי הרגליים על הקרקע, שימו לכם מוזיקה נעימה או שקט מוחלט ושימו לב שאין על השולחן חפצים שיכולים להפריע לתנועת היד שלכם.

 

אפרופו מוזיקה - הנה פלייליסט מושלם שהרכיבה שחר עמית המהממת, תהנו!


 

כלים

קולמוס

כל כלי רחב עובד: עט פיילוט פרלל, מברשת רחבה בכל גודל, מרקר עבה, ציפורן. לקריאה על כלים קליגרפיים מומלצים כנסו לכאן


an image showing various broad pens and ink and colors
מלמעלה: עט פרלל, מברשת עם דיו, מברשת עם אקריליק, גיר גרפיט
an image showing various broad pens and ink and colors
מלמעלה: מרקר אקרילי, מרקר אקרילי בתנועה מהירה, שני עפרונות מחוברים בגומי, ציפורן עם דיו

דיו

אני ממליץ להתחיל עם פיילוט פרלל ודיו ייעודי המותאם לעט. מכיוון שמדובר באותיות UPPERCASE, אפשר שיהיה להן אפקט דרמטי גדול, שימוש בצבעי אקריליק עם מברשת או מרקר אקרילי יכולים בהחלט לתרום לניראות של האות, אפילו לעטר את האות לאחר שכותבים אותה.


נייר

ממליץ מאוד על נייר עבה - לרוב כזה המיועד לצבעי מים - או כל בלוק נייר ל-mixed media עליו. השתדלו שיהיה נייר עבה יחסית, בין. 200-300 גרם.

בשנים האחרונות גיליתי שמאוד נעים לעבוד על נייר המיועד דווקא למרקרים על בסיס אלכוהול. הוא נייר חלק ולא גורם לדיו להתפשט בקלות. ממליץ לנסות.

הנה כמה סוגי נייר שאני אישית מאוד אוהב לקלגרף עליהם:


בנוסף - סרגל, עיפרון, מחק ועט fineliner - לסימון גריד, מחיקה והשלמה של האותיות ותוספת קישוטים בסוף.


גריד

בדומה לגריד של אותיות lowercase נעבוד גם כאן ביחס של 4 פעמים רוחב הקולמוס מהבסיס לגובה ה-X.

נוסיף עוד פעמיים רוחב הקולמוס לקו ה-Ascender ולקו ה-Descender.

לגריד הזה נוסיף קו נוסף - Cap Height. נוסיף אותו בין ה-X לבין ה-Ascender.

an illustration showing a basic gothic calligraphy grid using baseline x height ascender descender and cap height
דוגמה לגריד בסיסי לקליגרפיה גותית. נוסיף גובה CAP בין הקו העליון לקו ה-X

הכנה

לפני שמתחילים - כל כתיבה קליגרפית - אני ממליץ להבין את הכלי אותו אנחנו מחזיקים. אילו תנועות אנחנו יכולים לבצע איתו, איך נראים הקווים, אילו עיטורים אנחנו יכולים לייצר איתו, האם העט נעים לנו? האם הדף חלק מספיק או מחוספס מספיק?

כדאי להתאמן על צורת ההחזקה של העט, להתרגל לתנועה ולאמן את המוח לפני שמתחילים לצייר אותיות. אני ממליץ למלא לפחות שני דפים עם קשקושים קליגרפיים לפני שבכלל מתחילים. לצייר קווים מכל הסוגים ולכל הכיוונים להשתדל לשמור על הזווית או למצוא זוויות כתיבה חדשות שאפשר לחבר לאותיות. בעיקר - לא לצייר או לכתוב אותיות.

כדאי להתאמן על צורת ההחזקה של העט, להתרגל לתנועה ולאמן את המוח לפני שמתחילים לצייר אותיות. אני ממליץ למלא לפחות שני דפים עם קשקושים קליגרפיים לפני שבכלל מתחילים

an image showing two scribbled pages with calligraphy strokes
לקשקש בלי מחשבה, לנסות להבין מה יש לנו בידיים ומה ניתן ליצור

לשמאליים

משהו שאני נתקל בו הרבה מול אנשים שמאליים, זה עניין זווית הכתיבה. יש לי כמה פתרונות לזה - שתקפים גם לאנגלית וגם לעברית.

  1. להתייחס רק לזווית הקולמוס - זה צריך להיות העיקרון המנחה ועלינו לעשות מה שניתן כדי שהקולמוס יהיה בה - אם זה אומר לסובב את הדף ב-90 מעלות ימינה או שמאלה, להניח את היד מעל הטקסט או מתחת. כל עוד הקולמוס נמצא בזווית שקבענו, אנחנו צריכים למצוא את הדרך הכי נוחה לנו שכך ישאר.


  2. ברגע שמבינים את הצורה של האותיות ואת המבנה הבסיסי של האותיות, אפשר לנסות לאתגר את שלבי בניית האות על ידי כתיבה שלה מלמטה למעלה או מהסוף להתחלה. ראיתי הרבה קליגרפיים שמאליים שעושים כך ונראה שזה אכן משפר את הקווים של האות.

  3. ממליץ לעקוב אחרי קליגרפיים שמאליים ולראות את השיטה שלהם לכתיבה - עידו ויטלין, ואת MekoCommisso


קווים בסיסיים לאותיות גותיות - מניצן, גבעול ושורש - לפרחים, עלים וייחורים

כמו באותיות ה-Lowercase , גם כאן יש את אותם קווים בסיסיים: ניצן, גבעול ושורש, אבל - פה יש דגש על הדומיננטיות של הקווים. היא תבוא לידי ביטוי בהגדלה וההכפלה שלהם, באקספרסיביות ובדרמטיות שלהם - זה בעצם אותם שלושה קווים בסיסים "על סטרואידים" בתוספת הצורה הבסיסית של האות.

נסתמך עך המבנה הבסיסי של האות ונעצים אותו דרך שלושת הקווים הבסיסיים של האות. לאחר שנצייר אותם נוכל לחפש מקומות לעטר את האות, ולעשות אותה אפילו יותר גדולה ומרשימה ממה שהיא. ככל שתהיה יותר מקושטת - לדעתי - כך היא תהיה יותר ״גותית״, יותר מעניינית, יותר צבעונית ומרשימה.

את הקו השמאלי של הגבעול נתחיל מגובה ה-CAP עד לגובה רבע מהשורה, ואת הקו הימני של הגבעול נתחיל מקו ה-Ascender עד לגובה חצי מהשורה. את הניתן נעשה בין הקו של ה-CAP לקו ה-Ascender ואת השורש נתחיל מרבע השורה הראשון לכיוון מטה.

ככל שתהיה יותר מקושטת - לדעתי - כך היא תהיה יותר ״גותית״, יותר מעניינית, יותר צבעונית ומרשימה
an illustration showing the transformation from simple basic gothic calligraphy lines to bigger and more dominant lines
מניצן, גבעול ושורש - לפרח, גזע ושורש

לפניכם דוגמה לאות B על כל שלבי הציור שלה.

an image showing the 4 stages to make a beautiful capital b letter in gothic calligraphy style

ומה עם שאר האותיות?

את שאר האותיות אני אחלק לשלוש קבוצות עיקריות:

הקבוצה הישרה: BDEFHIJKLMPRUVWY

בגדול, רוב האותיות ישענו על המבנה הבסיסי של ניצן, גבעול ושורש מועצמים. עם תוספות לכל אות לפי המבנה שלה.

  • באותיות F J השורש מגיע לחלק האחורי של הגבעול במקום לחלק הקדמי כמו רוב האותיות.



הקבוצה העגולה: CGOQT (כן, גם האות T)

ציור העיגול הראשוני מצריך אימון קל לפני, כדי שיצא לנו חצי עיגול יפה אחיד ובעל זווית אחידה. ממליץ להתאמן עליו בדפי הקשקושים של ההכנה המקדימה.

גם פה, לאחר חצי העיגול הראשוני, נייצר עוד קווים ששייכים למבנה הבסיסי של האות.

the letters CGOQT in gothic callligraphy
CGOQT

הקבוצה האלכסונית: SNAXZ

יש הרבה דרכים וסגנונות לאותיות האלו, והן נראות שונה אצל כל קליגרפית וקליגרף. גם כאן, יש קו מרכזי, לרוב אלכסוני, שבחלק מהמקרים מוכפל (כמו באות S) ובחלק דווקא לא הייתי מכפיל אבל כן מדגיש את החלקים האחרים של האות (כמו באות Z), עושה רגליים סריפיות יפות וקווים אקספרסיביים. תמיד כמובן רצוי להוסיף עוד קו דק עם החלק הדק של הקולמוס כדי לייצר הכפלה או עניין.

ככה הן נראות אצלי:


קישוטים ועיטורים

עכשיו מגיע השלב הכיפי.

אחת הסיבות לטעמי שבגללן משתמשים בקישוטים רבים על אותיות ה-Uppercase, היא לצורך צמצום חללים ויצירת איזון בתוך האות ומחוץ לה. אנחנו נשאף להגיע להרמוניות וזרימה טבעית עם שאר האותיות שיכתבו אחריה - לרוב, כמובן - אותיות Lowercase.

אם לפני העבודה התאמנתם, ובדקת את כל האופציות הקישוטיות האפשריות עם דף קשקושים יהיה לכם יותר קל להתחיל לעטר כל קו, אפשר לעטר באלכסון קטן שיוצא מהגבעול כלפי חוץ או קו ישר שנמשך החוצה את האות מהחלק התחתון עד למעלה עם ״פליק״ של הקולמוס בקצה לכיוון ימין.

ואפשר להשלים ולהמשיך את קצות הקווים עם עט Fineliner ולסיים בעיטור בועה ואפילו להוסיף נקודות/כוכבים לעיטור מסביב לאות. לדעתי פה אין חוקים וכאן נכנסת האומנות.


a composition of all capital letters on gothic calligraphy style





אם עשיתם משהו בהשראת מדריך זה, אני אשמח אם תשתפו אותי בעבודות שלכם ושלכן, וכמובן לענות על כל שאלה.
















פוסטים אחרונים

Comentarios


bottom of page